tiistai 28. huhtikuuta 2020

Viikko 18 / ajankohtaiset ilmiöt oppimistehtävä


K-ryhmä on maailman vastuullisin ja Suomen suurin kaupanalan yritys, joten on luonnollista, että tekoälyn hyödyntämisen eettiset periaatteet ohjaavat ja tukevat kaikkea tekoälyn kehittämiseen liittyvää käytännön työtä sekä muita strategisia valintoja.

K-ryhmän eettisiä periaatteita ovat: 
1.      vastuullisuus ja turvallisuus
-  suojata asiakkaan tietoja
-  läpinäkyvä toiminta asiakkaille
-  vastuullisuus ja turvallisuus

2    Asiakkaan etu ja tarve etusijalla
-          asiakkaalle hyödylliset ratkaisut
-          asiakkaan annettava lupa asiakirjoihin

3     Inhimillinen ote ja laatu
-          K-ryhmä vastuussa omista ratkaisuista

    Yhteistä hyvää koko yhteiskunnalle
-          yhteiskuntaa eteenpäin digitaalisilla ratkaisuilla
-          ihmisoikeuksien kunnioittaminen

5      Periaatteiden kehittäminen jatkuvasti sekä vuoropuhelut
-          avoin dialogi toiminnan parantamiseksi
-          jatkuva arviointi toimintatavoista ja periaatteista

Kesko-konsernissa on 1990-luvun puolivälistä lähtien sovellettu arvo-, laatu- ja ympäristöjohtamisjärjestelmiä. Johtamismallia on viimeksi uudistettu vuonna 2002, jolloin arvojen merkitys kaiken toiminnan perustana tuotiin aikaisempaa vahvemmin esiin. Ketjuyhteistyön tiivistymisen myötä Kesko ja K-kauppiaat ovat sopineet noudattavansa samoja arvoja ja eettisiä periaatteita, ja Keskon kansainvälistymisen edetessä vastaava käytäntö viedään myös ulkomaisiin tytäryhtiöihin.

Kesko sitoutuu kansainvälisten ilmastokokousten tavoitteisiin hillitä ilmaston lämpenemistä. Kesko edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä toimitusketjuissa. Ruokahävikkiä minimoidaan, jätteitä hyöty käytetään sekä pyrkii lisäämään luonnon monimuotoisuutta.

Keskon tavoitteena olla houkuttelevin työpaikka. Keskon henkilökunnan työtyytyväisyys ja ammattitaitoisen henkilökunnan saatavuus ovat tärkeitä. Suunnitelmallinen ja jatkuva henkilöstön osaamisen kehittäminen on yksi keskeisistä tekijöistä, joilla halutaan varmistaa hyvän asiakaspalvelun ja kauppojen kilpailuetujen toteuttamisen käytännössä. Henkilöstön osaaminen ja innostus näkyvät päivittäisessä työssä ja parantavat myös Keskon ja sen ketjujen kauppojen henkilöstön työn tuottavuutta.


Pohdi lopuksi mikä on eettisyyden, eettisen osaamisen ja ammattietiikan merkitys liiketoiminnalle?

Liiketoiminnan eettiset periaatteet ohjaavat kaikkia toimimaan vastuullisesti. Vastuullinen asiakastyö merkitsee vastuullisten toimintatapojen noudattamista uusasiakashankinnassa ja kaikkien asiakkaiden kohtelemista oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti sekä niin, että liiketoiminta ei tuota epäoikeutettua etua kenellekään.

Tietosuoja merkitsee yleisesti sekä henkilöiden että yritysten tietojen salassapitoa. Ilmastoperiaatteet ohjaavat sijoitustoimintaa. Niissä asetetaan yrityksille konkreettiset, ilmastonmuutoksen hillitsemiseen tähtäävät tavoitteet lähivuosille. Ilmastoperiaatteiden tarkoituksena on ohjata myös sijoituskohteena olevia yrityksiä ja varainhoitajia huomioimaan entistä paremmin vastuullisuusnäkökohdat.

Lähteet:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti