maanantai 13. huhtikuuta 2020

Viikko 15 - kasvu ja kansainvälistyminen oppimistehtävä

Alunperin neljä kauppiasta perustivat alueelliset tukkukaupat, Savo-Karjalan Tukkuliike, Keski-Suomen Tukkukauppa Oy, Kauppiaitten Oy ja Maakauppiaitten Oy. Vuonna 1940 ne sulautuivat yhteen muodostaen Keskon konsernin.

1950-luvun loppupuolen aika oli kasvun aikaa, kun säännösten vapautuessa ryhdyttiin luomaan erikoikauppojen verkostoja aiempien sekatavarakauppojen sijaan. 1960-luvulla tuli uusi suunta. Vähittäiskauppa muuttui elintarvikekaupassa merkittävästi. Sekatavarakauppojen muuttuminen varsinaisiksi elintarvikemyymälöiksi alkoi. ATK ja tiedonsiirto kehittyivät luoden uusia mahdollisuuksia. 

1970-luvulla kesko jatkui kasvuaan edelleen. Erikoisliikeverkostoa vahvistettiin ja liiketyyppikehtiys siirtyi siirtyi kaupallisten ryhmien vastuulle. Kauppiaat lähtivät mukaan käyttötavara- rauta alan vähittäiskauppaan ja Kesport ketju syntyi. 1980- luvulla osakkeenomistajien määrä kasvoi 20 000:lla ja uusia vähittäiskauppoja rakennettiin.

Kesko laajensi 2000- luvulla maatalouskauppansa kaikkiin Baltian maihin ja saavutti varsin lyhyessä ajassa markkinajohtajan aseman alueella. Rautakauppaketjuja alettiin perustamaan eri maihin2010-luvulla internetin käytön yleistyminen ja verkkokaupan vallankumous on tehnyt ostamisesta entistä helpompaa ja johdattanut kaupan alan uuteen käännekohtaan. Keskon kasvustrategian kannalta keskeistä oli Suomen Lähikaupan hankkiminen huhtikuussa 2016 sekä kesäkuussa 2016 toteutettu Onnisen hankinta. 


Kesko laajensi maatalouskauppansa kaikkiin Baltian maihin ja Ruotsiin luotiin rautakauppaverkostoa rakentamalla K-rautoja yksitellen. Vuonna 2005 Rautakesko laajensi toimintaansa Norjaan ja Venäjälle. Pietarissa avattiin syyskuussa 2006 Venäjän ensimmäinen K-rauta-konseptin mukainen kauppa.Vuonna 2012 Ruokakesko avasi ensimmäisen K-ruoka-ketjun päivittäistavarakaupan Pietariin. 2019 Kesko osti Fresks-konsernin, joka on merkittävä toimija Ruotsin rautakaupassa.

Suomessa Kesko on saavuttanut merkittävän aseman päivittäistavarakauppaketjuna. Muut toimialat, rakentamisen ja talotekniikan kauppa, sekä autokauppa eivät ole saavuttaneet vastaanvanlaista asemaa. Kesko toimii suurimmaksi osaksi Suomessa ja sen pääkonttori sijaitsee Helsingissä.

Tällähetkellä 2020-luvulla ruokakeskolla ei ole enää toimintaa muissa maissa kuin Suomessa. Suomen markkinoilla Kesko on päässyt saavuttamaan markkinajohtamisen aseman. Kansainvälinen merkitys korostuu nykyään lähinnä vain rakentamisen ja talotekniikan kaupan alalla.


Lähteet: 
https://www.kesko.fi/yritys/Historia/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti