lauantai 4. huhtikuuta 2020

Toimintaympäristön oppimistehtävä - viikko 14



Toimintaympäristöllä tarkoitetaan yhteistyön toteutukseen olennaisesti vaikuttavia poliittisia, yhteiskunnallisia, lainsäädännöllisiä, taloudellisia, kulttuurisia, sosiaalisia ja luonnonympäristöön liittyviä tekijöitä. Kaupan alan toimintaan vaikuttavat useat globaalit megatrendit digitaalisuudesta ilmastonmuutokseen. Tunnistamalla K-ryhmän toimintaan vaikuttavat trendit pystytään ennakoimaan tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia tehokkaasti ja vastaamaan niihin entistäkin paremmin.

3.1. Taloudelliseen toimintaympäristöön kuuluu kolme strategista kasvualuetta päivittäistavarakauppa, rakentamisen sekä talotekniikan kauppa. Kasvun kannalta tärkeää on markkinaosuuden kasvattaminen, markkinajohtajuuden vahvistaminen sekä digitaalisten palvelujen kehittäminen. Nopeat muutokset markkinoissa ja asiakaskäyttäytymisessä voivat vaikuttaa kasvumahdollisuuksiin ja kannattavuuteen. Suhdannevaihtelut ja kiristynyt kilpailu voivat heikentää liiketoiminnan kannattavuutta. Globaaliin toimintaympäristöön vaikuttavat hintakilpailun kiristyminen sekä globaali tarjonta. 

Vastuullisuus ja fiksu kuluttaminen ovat tärkeitä valintaperusteita asiakkaille. Keskon kaikilla toimialoilla on mahdollisuus tarjota asiakkaille ratkaisuja ilmastonvaikutusten pienentämiseksi, sillä asuminen, ruoka ja liikkuminen ovat suurimmat yksityisen kulutuksen kasvihuonepäästöjen aiheuttajat. Sään- ääri ilmiöiden muuttuminen vaikuttaa tuotteiden saatavuuteen ja aiheuttaa häiriöitä kauppapaikkaverkostossa. Lisääntyvä säätely edellyttää muutoksia liiketoimintaan ja saattaa aiheuttaa lisäkustannuksia. 

Keskon tavoitteena on tarjota asiakkaille kaupan alan parhaat digitaaliset palvelut. Asiakastiedon ja tutkimuksen avulla kehitetään henkilökohtaisempaa asiakaskokemusta, sekä kauppakohtaisia liikeideoita. Verkkokaupan ja digipalvelujen jatkuva muutos asettaa haasteita uusien palveluiden nopealle kehittämiselle ja integroinnille nykyisiin toimintamalleihin ja järjestelmiin. 

Yksilöllinen asiakaskäyttäytyminen, sekä kuluttajan kasvava tieto ja valta vaikuttavat Keskon toimintaympäristöön. Valveutuneet asiakkaat etsivät itse tietoa valintojensa perusteeksi ja heidän vertailukokemuksillansa on suuri merkitys tuotteiden valinnassa. Asiakas haluaa itse optimoida oman elämänsä. Keskon täytyy pysyä mukana asiakkaiden toiveiden kuuntelussa sekä ostotottumusten muutoksissa. Tavoitteena on tarjota asiakkaille lisää tietoa tuotteiden ja palveluiden alkuperästä, tuotanto-olosuhteista, ja ympäristö vaikutuksista.

3.2. Asiakaslähtöisyys ja laatu sekä kilpailukykyiset hinnat tuovat kilpailuetua. K- kauppias on K- ryhmän kilpailuetu. K- kauppojen liiketoiminta perustuu kauppiasyrittäjyyteen, jossa asiakas tyytyväisyydestä vastaavat itsenäiset kauppiaat. Kauppakohtaisella liikeidealla tuotetaan lisäarvoa erottautumalla kilpailijoista. Keskon kilpailuetuja ovat sen paikallisuus, yhteistyö muiden K-ketjujen kanssa, sekä monikauppamalli.

Päivittäistavarakaupan pääkilpailijoita ovat esimerkiksi Lidl, sekä S-marketit.

3.3. Swot= Strengths, weakness, opportunities, threats
vahvuudet:
1. Kesko on tunnettu merkki Suomen markkinoilla, sillä on hyvä maine sekä laadulle että arvolle
2. Kesko tuntee kotimarkkinansa hyvin, joten voi reagoida muuttuviin kilpailuolosuhteisiin nopeasti
3. Keskolla on monimuotoista toimintaa -> päivittäistavarakauppa, rakentamisen kauppa ja autokauppa
4. Yli kolme miljoonaa on jo liittynyt Keskon kanta-asiakas ohjelmaan plussa korttiin
heikkouksia:
1. Korkeat hinnat verrattavissa esimerkiksi Lidliin
2. Suhdannevaihtelut ja kiristynyt kilpailu voivat heikentää liiketoiminnan kannattavuutta
3. Kylläisyys orgaanisen kasvun kannalta etenkin suurissa muodoissa
mahdollisuudet:
1. Alennusmyymälöiden nopea laajentaminen voi torjua Lidl uhkaa
2. Laajentaminen edelleen tavaratalojen markkinoille K-ketjulla
3.  Lisää kasvupotentiaalia ostettujen huonekaluliikkeiden Askon ja Sotkan kanssa.
Uhkia:
 1. Lidl on kova kilpailija
2. Konsolidoituminen Suomen markkinoilla lisää suurempia kilpailijoita 
3. Keskon ruokakaupan sisäinen uudelleenjärjestely voi väliaikaisesti estää yrityksen sisäistä dynamiikkaa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti