Toimintaympäristöllä
tarkoitetaan yhteistyön toteutukseen olennaisesti vaikuttavia poliittisia,
yhteiskunnallisia, lainsäädännöllisiä, taloudellisia, kulttuurisia, sosiaalisia
ja luonnonympäristöön liittyviä tekijöitä. Kaupan alan toimintaan vaikuttavat
useat globaalit megatrendit digitaalisuudesta ilmastonmuutokseen. Tunnistamalla
K-ryhmän toimintaan vaikuttavat trendit pystytään ennakoimaan tulevaisuuden
haasteita ja mahdollisuuksia tehokkaasti ja vastaamaan niihin entistäkin
paremmin.
3.1.
Taloudelliseen toimintaympäristöön kuuluu kolme strategista kasvualuetta
päivittäistavarakauppa, rakentamisen sekä talotekniikan kauppa. Kasvun kannalta
tärkeää on markkinaosuuden kasvattaminen, markkinajohtajuuden vahvistaminen
sekä digitaalisten palvelujen kehittäminen. Nopeat muutokset markkinoissa ja
asiakaskäyttäytymisessä voivat vaikuttaa kasvumahdollisuuksiin ja
kannattavuuteen. Suhdannevaihtelut ja kiristynyt kilpailu voivat heikentää
liiketoiminnan kannattavuutta. Globaaliin toimintaympäristöön vaikuttavat
hintakilpailun kiristyminen sekä globaali tarjonta.
Vastuullisuus ja fiksu kuluttaminen ovat tärkeitä valintaperusteita asiakkaille. Keskon kaikilla
toimialoilla on mahdollisuus tarjota asiakkaille ratkaisuja ilmastonvaikutusten
pienentämiseksi, sillä asuminen, ruoka ja liikkuminen ovat suurimmat yksityisen
kulutuksen kasvihuonepäästöjen aiheuttajat. Sään- ääri ilmiöiden muuttuminen
vaikuttaa tuotteiden saatavuuteen ja aiheuttaa häiriöitä
kauppapaikkaverkostossa. Lisääntyvä säätely edellyttää muutoksia liiketoimintaan ja saattaa aiheuttaa lisäkustannuksia.
Keskon tavoitteena on tarjota asiakkaille kaupan alan parhaat digitaaliset palvelut. Asiakastiedon ja tutkimuksen avulla kehitetään henkilökohtaisempaa asiakaskokemusta, sekä kauppakohtaisia liikeideoita. Verkkokaupan ja digipalvelujen jatkuva muutos asettaa haasteita uusien palveluiden nopealle kehittämiselle ja integroinnille nykyisiin toimintamalleihin ja järjestelmiin.
Yksilöllinen
asiakaskäyttäytyminen, sekä kuluttajan kasvava tieto ja valta vaikuttavat
Keskon toimintaympäristöön. Valveutuneet asiakkaat etsivät itse tietoa valintojensa
perusteeksi ja heidän vertailukokemuksillansa on suuri merkitys tuotteiden
valinnassa. Asiakas haluaa itse optimoida oman elämänsä. Keskon täytyy pysyä
mukana asiakkaiden toiveiden kuuntelussa sekä ostotottumusten muutoksissa. Tavoitteena
on tarjota asiakkaille lisää tietoa tuotteiden ja palveluiden alkuperästä,
tuotanto-olosuhteista, ja ympäristö vaikutuksista.
3.2.
Asiakaslähtöisyys ja laatu sekä kilpailukykyiset hinnat tuovat kilpailuetua. K-
kauppias on K- ryhmän kilpailuetu. K- kauppojen liiketoiminta perustuu
kauppiasyrittäjyyteen, jossa asiakas tyytyväisyydestä vastaavat itsenäiset
kauppiaat. Kauppakohtaisella liikeidealla tuotetaan lisäarvoa erottautumalla
kilpailijoista. Keskon kilpailuetuja ovat sen paikallisuus, yhteistyö muiden K-ketjujen
kanssa, sekä monikauppamalli.
Päivittäistavarakaupan
pääkilpailijoita ovat esimerkiksi Lidl, sekä S-marketit.
3.3. Swot= Strengths,
weakness, opportunities, threats
vahvuudet:
1. Kesko
on tunnettu merkki Suomen markkinoilla, sillä on hyvä maine sekä laadulle että
arvolle
2.
Kesko tuntee kotimarkkinansa hyvin, joten voi reagoida muuttuviin
kilpailuolosuhteisiin nopeasti
3.
Keskolla on monimuotoista toimintaa -> päivittäistavarakauppa, rakentamisen
kauppa ja autokauppa
4.
Yli kolme miljoonaa on jo liittynyt Keskon kanta-asiakas ohjelmaan plussa
korttiin
heikkouksia:
1.
Korkeat hinnat verrattavissa esimerkiksi Lidliin
2.
Suhdannevaihtelut ja kiristynyt kilpailu voivat heikentää liiketoiminnan
kannattavuutta
3.
Kylläisyys orgaanisen kasvun kannalta etenkin suurissa muodoissa
mahdollisuudet:
1.
Alennusmyymälöiden nopea laajentaminen voi torjua Lidl uhkaa
2.
Laajentaminen edelleen tavaratalojen markkinoille K-ketjulla
3. Lisää kasvupotentiaalia ostettujen
huonekaluliikkeiden Askon ja Sotkan kanssa.
Uhkia:
1. Lidl on kova kilpailija
2.
Konsolidoituminen Suomen markkinoilla lisää suurempia kilpailijoita
3.
Keskon ruokakaupan sisäinen uudelleenjärjestely voi väliaikaisesti estää
yrityksen sisäistä dynamiikkaa
Lähteet:
https://www.kesko.fi/globalassets/03-sijoittaja/raporttikeskus/2020/q1/kesko_vuosiraportti_2019.pdf
https://www.kesko.fi/globalassets/03-sijoittaja/raporttikeskus/2020/q1/kesko_vuosiraportti_2019.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti