Kehityksen ajureita voivat
yrityksessä olla esimerkiksi yrityksen sisäinen politiikka, palvelut ja niiden
laatu, taloudelliset kannustimet ja käyttäjien huomiointi. Keskon ajureita ovat
asiakaslähtöinen toiminta, hinta-laatusuhde sekä useat toimialat.
Heikolla signaalilla tarkoitetaan merkkiä
mahdollisesti nousevasta teemasta, joka saattaa olla tulevaisuudessa
merkittävä. Heikot signaalit täydentävät trenditarkastelua ja niitä voidaan
käyttää tulevaisuuksien avartamiseen. Keskon
heikko signaali on nouseva verkkokaupan kysyntä. Tässä korona tilanteessa monet,
jotka aikaisemmin eivät ole tienneet ruokien tilaamisesta kotiin ovat nyt
ottaneet käytäntöön sen.
Trendillä
tarkoitetaan kehitys suuntaa. Trendillä voidaan joissakin tapauksissa myös esimerkiksi
tarkoittaa muoti-ilmiötä, joka laajenee suurelle ihmisjoukolle ns. uutena
viehätyksenä. Keskolla trendikatsauksia on joka vuosi. Trendejä vuonna 2020
Keskon elintarvikekaupalla on ruuan alkuperän entistä suurempi arvostaminen sekä
hyvinvointi arkipäivissä. Kasvisruokavaihtoehdot ovat myös yksi suurimmista tämänhetkisistä
trendeistä, sekä sen jälkeen nousussa gluteenittomuus, maidottomuus ja
herkuttelu ilman sokeria.
Megatrendillä
tarkoitetaan trendiä, joka on maailmanlaajuinen eli yleistä kehitys suuntaa,
joka tapahtuu maailmanlaajuisesti. Kaupungistuminen ja digitalisaatio ovat tämänhetkisiä
megatrendejä. Keskon tämänhetkisiä megatrendejä ovat digitalisaatio, kestävä
kehitys, ilmastonmuutos, sekä asiakkaan yksilöllinen palveleminen.
Digitalisaatiossa kansainvälinen ja kotimainen verkkokaupan kasvu, saumaton
asiointikokemus verkossa, sekä mobiilissa. Kestävässä kehityksessä hyvä hallinnointi
tapa vastuullisuus sekä avoimuus. Ilmastonmuutoksessa uusiutuva energia,
ruokahävikin minimointi sekä kiertotalousratkaisut. Yksilöllisessä
palvelemisessa asiakkaiden tarpeeseen vastaaminen ja vaivattomuus sekä laatu.
Kohdeyritykseni
Kesko pystyy esimerkiksi elintavarakaupassa katsomaan aikaisempia myyntejä ja
vertailemaan niitä, jotta voi tietää mitä on tulossa. Kesko pystyy kyselemään
asiakkailta mielipiteitä, sekä toivomuksia mitä he haluaisivat tulevaisuudessa
enemmän. Seuraamalla yleisesti maailman taloutta, että onko tulossa nousukausi
vaiko lama. Todennäköisesti digitalisaatio kehittyy ja menee eteenpäin, joten
Kesko voi alkaa miettimään miten parantaa digitalisaatiotaan entistäkin
paremmaksi. Keskon elintarvikekaupassa on tärkeää pystyä hinnoittelemaan tuotteet oikein, joten raaka-aineiden hintojen seuraaminen on tärkeää. Keskon kannattaa mahdollisimman paljon suosia kotimaisia viljelijöitä ja tuottajia, joten tämän tyyppiset korona poikkeustilanteet eivät vaikkuttaisi tuoteiden saantiin niin paljoa. Kun tavara tulee kotimaasta niin ei tule onglemaa saada tuotteita.
Lähteet:
https://www.kesko.fi/sijoittaja/strategia/toimintaymparisto/
Lähteet:
https://www.kesko.fi/sijoittaja/strategia/toimintaymparisto/
Aika tiiviitä ovat nämä postauksesi. Ainakin lähteitä kannattaisi hyödyntää ja merkitä ne myös tänne näkyviin, Mutta pohdintaa toki jonkin verran.
VastaaPoista