torstai 16. huhtikuuta 2020

Tulevaisuus oppimistehtävä - viikko 16


Kehityksen ajureita voivat yrityksessä olla esimerkiksi yrityksen sisäinen politiikka, palvelut ja niiden laatu, taloudelliset kannustimet ja käyttäjien huomiointi. Keskon ajureita ovat asiakaslähtöinen toiminta, hinta-laatusuhde sekä useat toimialat.

Heikolla signaalilla tarkoitetaan merkkiä mahdollisesti nousevasta teemasta, joka saattaa olla tulevaisuudessa merkittävä. Heikot signaalit täydentävät trenditarkastelua ja niitä voidaan käyttää tulevaisuuksien avartamiseen. Keskon heikko signaali on nouseva verkkokaupan kysyntä. Tässä korona tilanteessa monet, jotka aikaisemmin eivät ole tienneet ruokien tilaamisesta kotiin ovat nyt ottaneet käytäntöön sen.

Trendillä tarkoitetaan kehitys suuntaa. Trendillä voidaan joissakin tapauksissa myös esimerkiksi tarkoittaa muoti-ilmiötä, joka laajenee suurelle ihmisjoukolle ns. uutena viehätyksenä. Keskolla trendikatsauksia on joka vuosi. Trendejä vuonna 2020 Keskon elintarvikekaupalla on ruuan alkuperän entistä suurempi arvostaminen sekä hyvinvointi arkipäivissä. Kasvisruokavaihtoehdot ovat myös yksi suurimmista tämänhetkisistä trendeistä, sekä sen jälkeen nousussa gluteenittomuus, maidottomuus ja herkuttelu ilman sokeria.

Megatrendillä tarkoitetaan trendiä, joka on maailmanlaajuinen eli yleistä kehitys suuntaa, joka tapahtuu maailmanlaajuisesti. Kaupungistuminen ja digitalisaatio ovat tämänhetkisiä megatrendejä. Keskon tämänhetkisiä megatrendejä ovat digitalisaatio, kestävä kehitys, ilmastonmuutos, sekä asiakkaan yksilöllinen palveleminen. Digitalisaatiossa kansainvälinen ja kotimainen verkkokaupan kasvu, saumaton asiointikokemus verkossa, sekä mobiilissa. Kestävässä kehityksessä hyvä hallinnointi tapa vastuullisuus sekä avoimuus. Ilmastonmuutoksessa uusiutuva energia, ruokahävikin minimointi sekä kiertotalousratkaisut. Yksilöllisessä palvelemisessa asiakkaiden tarpeeseen vastaaminen ja vaivattomuus sekä laatu.


Kohdeyritykseni Kesko pystyy esimerkiksi elintavarakaupassa katsomaan aikaisempia myyntejä ja vertailemaan niitä, jotta voi tietää mitä on tulossa. Kesko pystyy kyselemään asiakkailta mielipiteitä, sekä toivomuksia mitä he haluaisivat tulevaisuudessa enemmän. Seuraamalla yleisesti maailman taloutta, että onko tulossa nousukausi vaiko lama. Todennäköisesti digitalisaatio kehittyy ja menee eteenpäin, joten Kesko voi alkaa miettimään miten parantaa digitalisaatiotaan entistäkin paremmaksi. Keskon elintarvikekaupassa on tärkeää pystyä hinnoittelemaan tuotteet oikein, joten raaka-aineiden hintojen seuraaminen on tärkeää. Keskon kannattaa mahdollisimman paljon suosia kotimaisia viljelijöitä ja tuottajia, joten tämän tyyppiset korona poikkeustilanteet eivät vaikkuttaisi tuoteiden saantiin niin paljoa. Kun tavara tulee kotimaasta niin ei tule onglemaa saada tuotteita. 

Lähteet: 
https://www.kesko.fi/sijoittaja/strategia/toimintaymparisto/



1 kommentti:

  1. Aika tiiviitä ovat nämä postauksesi. Ainakin lähteitä kannattaisi hyödyntää ja merkitä ne myös tänne näkyviin, Mutta pohdintaa toki jonkin verran.

    VastaaPoista