PESTEL-analyysi on hyvä ja yksinkertainen tapa selvittää
tekijöitä, jotka eivät ole yrityksen itsensä kontrolloitavissa. PESTEL tulee sanoista Political,
Economic, Sociocultural, Technologial, Ecological and Legal. Eli
analyysin avulla tutkitaan kohdemaan ympäristöä poliittiselta, taloudelliselta,
yhteiskunnalliselta, teknologiselta, ekologiselta ja juridiselta kantilta. Sen avulla
saadaan tietoa yrityksen kannattavuudesta kohdemaassa sekä myös kohdemaan
mahdollisuuksista sekä tasapainosta liiketoiminnan kannalta.
Poliittiset: hintakilpailun kiristyminen, globaali tarjonta
Taloudelliset: Keskipitkän aikavälin taloudelliset
tavoitteet, vertailukelpoinen liikevoitto ja vertailukelpoinen sidotun
pääomantuotto, vastuullinen liiketoiminta, koulutukset korruptioon ja
väärinkäytöksiin liittyen
Yhteiskunnalliset: Roosa nauha kampanja, paikallisten tuottajien
tukeminen, ihmisoikeuksien kunnioittaminen ja huomioiminen kaikessa
tekemisessä, sukupuolten tasa-arvon edistämistä tukemassa valtakunnallisia
hankkeita, jotka esimerkiksi edistävät nuorten ja lasten arkea
Teknologiset: Digitalisaatio, kansainvälisten ja kotimaisten
verkkokaupan kasvu, saumaton asiointikokemus verkossa ja mobiilissa,
yksilöllisiin tarpeisiin vastaava vaikuttava markkinointi
Ekologiset: Kestävä elämäntapa: ruoka, asuminen ja
liikkuminen. Uusiutuva energia, kiertotalousratkaisut, ruokahävikin minimointi
Lailliset: Hyvä hallinnointitapa, vastuulliset
toimintaperiaatteet, hankintaketjujen läpinäkyvyys, avoin dialogi sidosryhmien
kanssa, vastuullinen sijoittaminen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti