torstai 2. huhtikuuta 2020

7. PESTEL - analyysi


PESTEL-analyysi on hyvä ja yksinkertainen tapa selvittää tekijöitä, jotka eivät ole yrityksen itsensä kontrolloitavissa. PESTEL tulee sanoista Political, Economic, Sociocultural, Technologial, Ecological and Legal. Eli analyysin avulla tutkitaan kohdemaan ympäristöä poliittiselta, taloudelliselta, yhteiskunnalliselta, teknologiselta, ekologiselta ja juridiselta kantilta. Sen avulla saadaan tietoa yrityksen kannattavuudesta kohdemaassa sekä myös kohdemaan mahdollisuuksista sekä tasapainosta liiketoiminnan kannalta.

Poliittiset: hintakilpailun kiristyminen, globaali tarjonta

Taloudelliset: Keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet, vertailukelpoinen liikevoitto ja vertailukelpoinen sidotun pääomantuotto, vastuullinen liiketoiminta, koulutukset korruptioon ja väärinkäytöksiin liittyen

Yhteiskunnalliset: Roosa nauha kampanja, paikallisten tuottajien tukeminen, ihmisoikeuksien kunnioittaminen ja huomioiminen kaikessa tekemisessä, sukupuolten tasa-arvon edistämistä tukemassa valtakunnallisia hankkeita, jotka esimerkiksi edistävät nuorten ja lasten arkea

Teknologiset: Digitalisaatio, kansainvälisten ja kotimaisten verkkokaupan kasvu, saumaton asiointikokemus verkossa ja mobiilissa, yksilöllisiin tarpeisiin vastaava vaikuttava markkinointi

Ekologiset: Kestävä elämäntapa: ruoka, asuminen ja liikkuminen. Uusiutuva energia, kiertotalousratkaisut, ruokahävikin minimointi

Lailliset: Hyvä hallinnointitapa, vastuulliset toimintaperiaatteet, hankintaketjujen läpinäkyvyys, avoin dialogi sidosryhmien kanssa, vastuullinen sijoittaminen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti