perjantai 10. huhtikuuta 2020

Viikko 15 teema: Kasvu ja kansainvälisyys

Keskolla pääkilpailijoita ovat esimerkiksi Lidl, S-market, sekä M- kauppa. 


S-ryhmä mainostaa etusivuillansa ainoastaan Twitteriä. Lidlin etusivulla  mainostetaan isolla ja kuvapainoitteisesti sosiaalisenmedian kanavia kuten Facebook, Instagram ja Linkedin. Myös Keskolla on hyvin keskeisesti esillä sosiaaliset mediat kuten Facebook, Twitter sekä Instagram. M-marketin etusivulla ei ei mainosteta mitään sosiaalisen median kanavia.

Twitter

 S-ryhmää seuraa twitterissä 5743 ihmistä ja he itse seuraavat 517 henkilöä. Keskolla Twitterissä on 9660 seuraajaa ja 828 seurattua. Lidlillä on vain 2242 seuraajaa Twitterissä ja he itse seuraavat 207 ihmistä. M-kaupalla ei löytynyt omaa Twitter sivustoa.

Facebook/Instagram

Keskolla on oma Facebook sivunsa ja sinne pävitetään yleisiä tietoja Kesko yrityksestä päivittäin. Pääasiassa kaikilla K-kauppiailla on oma instagramsivu, johon tulee enemmän tietyn kaupan asioita, tarjouksia ja esimerkiksi tapahtumia. K- ryhmällä on yksi yhteinen Instagramtili, mutta sillä on vain 6970 seuraajaa, johtuen siitä että suurinosa Keskon kaupoista on kauppiaskohtaisia ja heillä on omat Instagram- ja Facebook sivut.

K-ryhmän Instagramtilillä on paljon videoita ja haastatteluja Keskon henkilökunnalta, siellä on myös koulutuksista informaatiota sekä yleistä informaatiota Keskosta yrityksenä. Kauppiaiden omilla Instagram sivuilla yleensä näkyy työntekijöitä, arkea kauppiaana olemisesta, ja esimerkiksi kuvia uutuus tuottesita tai tarjouksista. Keskon Facebook sivu koostuu lähinnä mainosvideoista Keskon toimintaan liittuen.

  S-ryhmä ja lidl  on siitä erilaiset kilpailijat Kesolle, koska heissä ei ole yksityisiä kauppiaita vaan ne toimivat ketjuna. S-ryhmällä on oma Instagramtili ja sielä heitä seuraa 15,3 tuhatta ihmistä. S-ryhmä on panostanut enemmän Instagramiin kuin Facebookkiin. Instagramissa he mainostavat  päivittäin, Siellä on arvontoja joihon voi osallistua, sekä reseptivinkkejä. S-ryhmä ei käytä video materiaalia lähes ollenkaan, vaan kuvat ovat keskeisessä roolissa. S-ryhmän Facebook tili on Iltasanomien tapainen eli uutis-sivu S- ryhmän tapahtumista. 

Lidl Suomella on myös Instagramtili ja heitä seuraa sielä 38,1 tuhatta ihmistä ja Lidl itse seuraa vain 100 ihmistä.  Lidl Instagram sivu koostuu lähinnä ruokaresepteistä esimerkiksi tällähetkellä sielä on paljon pääsiäisruokien reseptejä. Lidl Instagramsivu on ruokakuva painoitteinen ja sielä ei ole ajankohtaisia tietoja, mitä esimerkiksi heillä Facebookista löytyy. Facebookissa he julkaisevat uutisia ja tiedotteita Lidliä koskien.

 S-ryhmän Facebookkiin päivitetään enemmän asioita kuin Keskon yleiselle tilille. S- ryhmällä sekä Lidlillä on vain yksi yhteinen tili. Lidl ja S-ryhmän yhteisiin tileihin pävitetään myös tarjouksia. M- marketilla on myös yhteiset sivut, sekä sivut, jotka menevät sijainnin mukaan esimerkiksi M-market koskikeskus tai M-market Paimio. M- marketilla ei ole ollenkaan Instagram sivua.

Aplikaatio

Keskolla, Lidlillä ja S-ryhmällä on kaikilla oma Aplikaatio, jonka voi ladata helposti puhelimeen. M- marketilla ei ole aplikaatiota ollenkaan. Keskon ja Lidlin aplikaatiot on todella helpot ja mukavat käyttää. Lidl aplaaktion on vielä uudistettu lähiaikoina. S-ryhmän aplikaatio ei ole visuaalisesti niin näyttävä ja hieman hankalampi käyttää.

 Aplikaatiossa on mahdollista valita tietty kauppa ja katsoa sen henkilökohtaisia tarjouksia, sieltä löytyy reseptejä sen kaupan tarjoamista raaka-aineista, ja yleensä myös käyttäjää viihdyttämään on tehty erilaisia pelejä, joista voi voittaa palkintoja. Lidl sovelluksessa pystyy lukemaan tarjouslehtiä. Keskon sovelluksessa ei ole mahdollista saada luettua yleistä K-ryhmän tarjouslehteä, vaan ne ovat kauppakohtaisia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti