tiistai 28. huhtikuuta 2020

viikko 17 kilpailukeinot, kilpailukyky, ostokäyttäytyminen


Ostin uuden kännykän. Valitsin iphone 8. Valintani perustui siihen, että halusin ostaa samanmerkkisen, että sitä olisi helppo käyttää. En halunnut ostaa 7, koska se on jo tällä hetkellä hiukan taakse jäänyt ja joutuisin sitten taas ostamaan uuden. Joten ajattelin iphone 8 kestävän nyt sitten ainakin kolme vuotta itselläni. Ostin sen tarjouksesta, joten hinta oli itselleni sopiva. En kuitenkaan usko, että hinta laatusuhde on kohdillaan, vaan varmasti olisin saanut toisen parempi merkkisen samalla hintaa.

Ostokäyttäytymiseni alkoi markkinaympäristöstä, koska näin mainoksen internetissä tuosta puhelimesta. Olin ajatellut ostavani lähiaikoina puhelimen, mutta menin sen heti ostamaan koska tarjouksessa luki rajoitettu erä. Sosiaaliset tekijät vaikuttivat siihen siinä mielessä, että hyvin monella kaverillani on tämä tietty puhelin. Elämäntyylini vaikutti myös asiaan, koska tarvitsen välttämättömästi toimivan puhelimen, jotta minut saadaan töistä kiinni. Menin Giganttiin ostamaan puhelimen, koska sieltä olin löytänyt parhaan tarjouksen ja edullisimman hinnan. Olen myös aina aikaisemminkin ostanut puhelimen Gigantista, joten olin saanut hyvän kokemuksen sieltä ja siihen tyytyväinen aikaisemminkin.

Minuun vaikuttavat mainonnat vain, jos tuote on sellainen, jota itse käytän ja tarvitsisin uuden tai jos tuote on sellainen mitä olen miettinyt ostavani ja se menee tarjoukseen. En muuten koe olevani mainonnan uhri ainakaan. En yleensä seuraa mainoksia edes, vaan jos tarvitsen jotain, sen ostan myös. Omiin motiiveihini kuuluu säästäminen, joten en yleensä osta mitään turhaa, vaikka sitä kuinka mainostettaisiin.

Kesko tarjoaa asiakkaille tietoa tuotteista ja palveluista monikanavaisesti, joten asiakkaat saavat helposti tietoa niistä. Remonttiohjeita ja neuvontaa rautakaupan asiakkaille antavat kauppojen myyjien lisäksi K-Rauta.fi-verkkosivusto ja K-Raudan remontti- ja puutarhaneuvonta.  Vuonna 2019 asiakkaat kysyivät eniten neuvoja kodin remontoinnista sekä pihan ja puutarhan kunnostamisesta. Helposti ihmiset päätyvät ostamaan sellaista mistä löytää eniten ja helposti tietoa.
Kesko tarjoaa terveyttä ja hyvinvointia edistäviä tuotteita ja palveluja. Kesko auttaa asiakkaita tekemään kestäviä valintoja. Monet ostajat arvostavat kestävää kehitystä, sekä luontaisesti tuotettuja elintarvikkeita ja siksi päätyvät sellaiseen kauppaan, jossa on eniten valinnanvaraa. Kasvisitoumuksen mukaisesti Kesko kannustaa asiakkaita lisäämään kasvisten käyttöä. Vuoden 2019 lopussa kasviproteiinituotteita sisältävä vegehylly oli noin 700 K-ruokakaupassa.

Kesko Toi asiakkaiden käyttöön datapohjaisen K-Ostokset-palvelun, jolla halutaan auttaa asiakkaita ymmärtämään ostostensa vaikutuksia. Ostosten kotimaisuustason seurannan lisäksi K-Ostokset-palveluun rakennettiin hiilijalanjälkimittari, joka antaa tuoteryhmätasoista tietoa asiakkaan ostoskorin hiilijalanjäljestä. Nykypäivänä monet ihmiset haluavat vähentää omaa hiilijalanjälkeään ja helposti valitsevat sellaisen tuotteen tai palvelun, joka mahdollistaisi tämän.

 Kesko tarjoaa K-ryhmän asiakkaille parhaat digitaaliset palvelut kaikilla toimialoilla, joten asiakkaat, jotka haluavat nettiä selailemalla etsiä ja ostaa tuotteita, onnistuu se helposti. Ruoan verkkokauppa kasvoi 74 uudella kaupalla (verkostossa yhteensä 230 kauppaa).  K-Ruoka.fi-verkkopalvelun ja mobiilisovelluksen asiakaslähtöinen kehittäminen jatkui. verkkokauppa on kiihdyttänyt digitaalisen myynnin vahvaa kasvua ja nostanut asiakastyytyväisyyttä. Vuonna 2019 Suomessa verkkokauppaa käyttää jo todella moni asiakas ja varsinkin tämänhetkisen tilanteen takia, verkkokaupasta tilaaminen on kasvanut huomattavasti. Keskon K-ruoka sovellus antaa asiakkaalle nopeasti ja vaivattomasti hyvän verkkopalvelu kokemuksen.

Keskon jokainen kauppa on räätälöity ympäröivien asukkaiden kysynnän mukaan, joten heidän on helppo tulla lähikauppaansa, koska tietävät sieltä saavansa haluamansa. Helposti asiakas menee siihen kauppaan missä on tottunut käymään, koska osaa silloin vaivattomasti etsiä tuotteet, kun muistaa missä ne ovat. Asiakkaat haluavat usein hoitaa kaikki asiansa samassa palvelu pisteessä, ettei tarvitse mennä erikseen mihinkään muualle. Kesko on avannut K-kauppoihin lähes 100 uutta postin palvelupistettä, sekä 270 pakettiautomaattia.  


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti