keskiviikko 6. toukokuuta 2020

Viikko 16 / tulevaisuus (markkinoinnin trendit)


Valitsin digimarkkinoinnin trendeistä asiakaskeskeisyyden. Asiakas keskeisyyttä on ajatella asiakasta kaikessa tekemisessä. Asiakaskeskeisyys on osa strategiaa ja tarkoituksena että asiakkaat eivät ole vain pelkkää massaa vaan jokaisella asiakkaalla on oma henkilökohtainen tarpeensa. Asiakaskeskeisyydessä on hyvä osata valita ns. ne arvokkaimmat asiakkaat ja keskittyä huomioimaan heitä, ja ennakoimaan heidän tarpeitaan. Asiakaskeskeisyys on merkittävä kilpailuetu.

Keskon yksi tärkeimmistä strategisista tavoitteista on asiakaskeskeisyys. Erottautuminen kilpailijoista laadulla ja asiakaslähtöisyydellä, olipa kyseessä sitten palvelu kaupoissa tai digitaaliset palvelut. Keskon arvo, asiakas, laatu – kaikessa mitä tekevät, asettaa asiakkaat toiminnan keskiöön. Asiakaskokemus kaiken tekemisen keskiössä. Erinomainen Kesko menestys perustuu vuonna 2015 laadittuun strategiaan ja sen onnistuneeseen toteutukseen. Kaikkea tekemistä ohjaa asiakaslähtöisyys.

Kesko tekee jatkuvaa vuoropuhelua asiakkaiden kanssa kaupoissa ja sosiaalisessa mediassa. Tärkeitä ovat Keskon asiakastyytyväisyys – ja brändi tutkimukset, sekä ottavat asiakkaiden mielipiteet huomioon kehittäessä vastuullisuustyötä. Jokainen K-kauppa on paikallisen asiakaskysynnän ja tiedon mukaan räätälöity. Pohjois-Euroopassa kunkin asiakasryhmän odotukset ja paikalliset erityistarpeet paremmin huomioon ottaen. Jokaisella toimintamaalla on oma asiakaslähtöinen, maakohtainen strategiansa. 

Kesko pystyy tarjoamaan asiakkaille parhaan kaupan alan asiakaskokemuksen asiakastietoon pohjautuvalla markkinoinnilla. Tiedon avulla asiakaskokemuksesta voidaan saada henkilökohtaisempi. Yhdistämällä verkkokaupan ja digipalvelut kattavaan kauppapaikkaverkostoon luodaan edellytykset saumattomaan asiakaskokemukseen kaikissa kanavissa. 

Sosiaalisessa mediassa tärkeää on saumaton monikanavainen asiakaskokemus. Kesko laajentaa ruoan verkkokaupan kattamaan 75% kotitalouksista, sekä K-kuljetuksen kattamaan 50% kotitalouksista.  Kesko keskittyy markkinajohtajuuden tuoman potentiaalin täyteen hyödyntämiseen ja asiakaskokemuksen jatkuvaan parantamiseen: tarkoituksena laajentaa Onnisen myymäläverkostoa. Megatrendit kuten kaupungistuminen, ikääntyminen ja yksilöllinen asiakaskäyttäytyminen tukevat Keskon lähipalvelujen vahvistamista.




Lähteet:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti