Ruoan verkkokauppa kasvaa ja uudistuu koronakriisissä vauhdilla. Kriisi muuttaa yhteiskuntaa monessa mielessä pysyvästikin, ja osa muutoksista saattaa olla positiivisiakin. Kaupan alalla poikkeustila on saanut monet tarttumaan uusiin verkkokaupan palveluihin. Keskon verkkokaupan kasvu on tällä hetkellä nelinkertaista.
Kesko on joutunut tekemään erikoisjärjestelyjä logistiikan osalta tavaroiden saatavuuden varmistamiseksi. Päivittäistavarakaupassa myynti on ainakin hetkellisesti kasvanut, foodservice -liiketoiminnassa ravintoloiden, koulujen ja työpaikkojen sulkemisen seurauksena puolestaan selvästi laskenut. Kesko on hyvin valmistaytunut kohtaamaan erilaisia kriisejä ja tämän takia talous tälläkin hetkellä on hallinnassa, sekä kauppiasmallin avulla pystynyt ketterästi pärjäämään poikkeustilanteessa..
Kesko muistuttaa kotimaisen ruuantuotannon merkityksestä. Suomessa kotimaisen tuotannon osuus ruuan kulutuksesta on edelleen 80 prosentin tasolla, kun esimerkiksi Ruotsissa ruuan kotimaisuusaste on enää noin 50 prosenttia. Tämän takia Kesko on pystynyt edelleen korona kriisin aikaan tarjomaan tuotteita asiakkaille. Kilpailija esimerkiksi Lidlissä on ollut tuotteista pulaa, koska ne tulevat Saksasta ja kuljetukset ovat olleet hankalia järjestää korona epidemian aikaan.
Heikentyneestä taloustilanteesta johtuen Kesko on käynnistänyt laajat kustannussopeutukset kannattavuuden ja kassavirran turvaamiseksi. Kustannussopeutuksia toteutettaan henkilöstöä lomauttamalla ja sopeuttamalla laajasti muita kustannuksia. Erilaisten sopeuttamistoimenpiteiden kohteena arvioidaan olevan kokonaisuutena noin 2 500 työntekijää Keskon liiketoiminnoissa ja tukitoiminnoissa, mistä lomautusten osuus on arviolta 2 000 työntekijää. Erilaisia sopeuttamistoimenpiteitä tehdään myös Keskon ulkomaantoiminnoissa Ruotsissa, Norjassa, Puolassa sekä Baltian maissa.
Rakentamisen ja talotekniikan kaupan myyntiin epidemia on toistaiseksi vaikuttanut vain vähän. Rautakaupan kuluttaja-asiakasmyynti on kehittynyt hyvin Suomessa ja Ruotsissa. Myös yritysasiakaskaupassa myynti on säilynyt hyvällä tasolla. Onnisen myynti on kehittynyt toistaiseksi erittäin hyvin. Sen sijaan Baltiassa myynti kääntyi laskuun, mikä johtui erityisesti rajoitustoimista johtuvista kauppojen sulkemisista Liettuassa. Autokaupassa kysyntä on heikentynyt merkittävästi. Uusien autojen ja vaihtoautojen myynti on laskenut, huolto- ja varaosapalveluiden myynti on puolestaan säilynyt lähes normaalilla tasolla.
Lähteet:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti